2011. szeptember 5., hétfő

Faszén

Néhány hete jó bográcsos lecsót készített a család. Ez volt az első tüzeskedő élménye 25 hónapos fiúnknak.
Ma újra örömét lelte a tűzrakó hely körül s az illusztrációk a publikálható eredményt mutatják csak be.
A rajzolást eleinte a nagy karmozdulatok és a felfedezés élménye (nyomok az aszfalton a kréta húzása után) kíséri.


Évek gyakorlása során jut el a csemeténk oda,
hogy az írásban kamatoztassa minden korábbi tapasztalatát
Az oktatási rendszerünk és kultúránk nyomást gyakorol ránk, hogy figyelmünk a ceruzával, filctollal, zsírkrétával történő rajzolásra terelődjön, pedig a kora gyermekkorban az ujjal, tenyérrel történő lenyomatok is nagy örömöt szereznek a kicsiknek. Az aszfaltkréta, pasztell kréta és a faszén remek alternatíva az 1 - 2 éves gyerekeknek.


A ceruzafogás fejlődésének rövid összefoglalóját a teljesség igénye nélkül állítottam össze, támpontként ebben az összetett és a kutatókat is mélyen foglalkoztató témában. A gyermekrajz fejlődéséről egy bővebb anyagot hamarosan megtalálok a Gyermekjáték ABC weboldalán.




                 I.       7- 8 hónapos csecsemő
·        Megmarkolja a ceruzát, krétát, mint bármi más keze ügyébe eső tárgyat,
·        Hadonászik vele, szájba veszi, dobálja
·        Nem érti a papírral való összefüggést
·        Firkát még nem produkál
                 II.      8 - 20 hónapos csecsemő
·        Változatlanul marokra fogja az íróeszközt
·        Hegyét ferde szögben erősen rányomja a papírra
·        Funkcióöröm –papír tépdesése, szurkálása-ismerkedés az anyaggal
·        Eleinte a ceruza alatt hirtelen elhúzza a papírt, vagy keze  és karja hirtelen megindul a felületen s határozottan kezdődő, majd elvesző nyomot hagy (réveteg vonalkás firka, határozatlan vonalas firka)
·        Később teljes vállöve ritmusos mozgatásával rendszerint nagy amplitúdójú  lengővonalat, vagy körkörös gomolyafirkát rajzol, amelyet gyakran nem képes megállítani a  lap szélén
·        Ettől kezdve már különböző nyomatékkal  rajzol, gyengén, közepesen, vagy erősen nyomja rá az eszközt a papírra –szocializálódott  a rajzeszközre
 III.      20 -24 hónapos csecsemő
·        Változatlanul marokra fogja a ceruzát, de az irányítás nagy részét  átveszi a mutatóujj
·        Marokra fogás – a mozgás változatlanul igénybe veszi az egész vállövet
·        A mutatóujj irányítása lehetőséget ad a szóródó-,cikcakk-,  a zegzugos-, és a spirálfirka létrehozására, amely lényeges lépés: primitív szinten képessé válik a rajzpapír által határolt felület uralására
  IV.      24 -26 hó
·        Az íróeszközt a három radiális ujjal – hüvely-, középső- és mutatóujjal  merőlegesen  tartja a papírra
·        Ez jelentős változás a rajzoló mozgás terén, ezért új firkatípus ekkor ritkán jelenik meg
·        Többféle ceruzafogást is kipróbálnak, de a helyes ekkor még kényelmetlen számukra
     V.      26 -54 hó
·        Az íróeszközt fokozatosan a hüvelyk-  és  mutatóujj kezdi vezetni
·        Biztonságosabbnak érzi, ha a ceruzát közelebb fogja a hegyéhez
·        Ebben az időszakban jelenik meg a tömb-, a vegyes- és a zártfirka, valamint az írást utánzó firka is, ahol az eszközzel tűmozgást végez
·        Ekkor a teljes, jól begyakorolt  firkarepertoár rendelkezésre áll
·        Képesé válik jól felismerhető alakok rajzolására
  VI.      5 -7 év
·        7.  életévre az íróeszköz használatának begyakorlása, készségszintű elsajátítása 
·        Az íróeszközt legmegfelelőbb helyen fogja
·        Mozgásvezérlés fókusza fokozatosan a mutatóujjra tevődik
·        Ez a ceruzafogás lehetővé teszi:
o       precíz, szem vezérelte  és változatos, bonyolult  vonalformák kialakítását
o       nyomáserősség akaratlagos és differenciált irányítását


  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése