Ma újra örömét lelte a tűzrakó hely körül s az illusztrációk a publikálható eredményt mutatják csak be.
A rajzolást eleinte a nagy karmozdulatok és a felfedezés élménye (nyomok az aszfalton a kréta húzása után) kíséri.
Évek gyakorlása során jut el a csemeténk oda,
hogy az írásban kamatoztassa minden korábbi tapasztalatát
Az oktatási rendszerünk és kultúránk nyomást gyakorol ránk, hogy figyelmünk a ceruzával, filctollal, zsírkrétával történő rajzolásra terelődjön, pedig a kora gyermekkorban az ujjal, tenyérrel történő lenyomatok is nagy örömöt szereznek a kicsiknek. Az aszfaltkréta, pasztell kréta és a faszén remek alternatíva az 1 - 2 éves gyerekeknek.
A ceruzafogás fejlődésének rövid összefoglalóját a teljesség igénye nélkül állítottam össze, támpontként ebben az összetett és a kutatókat is mélyen foglalkoztató témában. A gyermekrajz fejlődéséről egy bővebb anyagot hamarosan megtalálok a Gyermekjáték ABC weboldalán.
I. 7- 8 hónapos csecsemő
· Megmarkolja a ceruzát, krétát, mint bármi más keze ügyébe eső tárgyat,
· Hadonászik vele, szájba veszi, dobálja
· Nem érti a papírral való összefüggést
· Firkát még nem produkál
II. 8 - 20 hónapos csecsemő
· Változatlanul marokra fogja az íróeszközt
· Hegyét ferde szögben erősen rányomja a papírra
· Funkcióöröm –papír tépdesése, szurkálása-ismerkedés az anyaggal
· Eleinte a ceruza alatt hirtelen elhúzza a papírt, vagy keze és karja hirtelen megindul a felületen s határozottan kezdődő, majd elvesző nyomot hagy (réveteg vonalkás firka, határozatlan vonalas firka)
· Később teljes vállöve ritmusos mozgatásával rendszerint nagy amplitúdójú lengővonalat, vagy körkörös gomolyafirkát rajzol, amelyet gyakran nem képes megállítani a lap szélén
· Ettől kezdve már különböző nyomatékkal rajzol, gyengén, közepesen, vagy erősen nyomja rá az eszközt a papírra –szocializálódott a rajzeszközre
III. 20 -24 hónapos csecsemő
· Változatlanul marokra fogja a ceruzát, de az irányítás nagy részét átveszi a mutatóujj
· Marokra fogás – a mozgás változatlanul igénybe veszi az egész vállövet
· A mutatóujj irányítása lehetőséget ad a szóródó-,cikcakk-, a zegzugos-, és a spirálfirka létrehozására, amely lényeges lépés: primitív szinten képessé válik a rajzpapír által határolt felület uralására
IV. 24 -26 hó
· Az íróeszközt a három radiális ujjal – hüvely-, középső- és mutatóujjal merőlegesen tartja a papírra
· Ez jelentős változás a rajzoló mozgás terén, ezért új firkatípus ekkor ritkán jelenik meg
· Többféle ceruzafogást is kipróbálnak, de a helyes ekkor még kényelmetlen számukra
V. 26 -54 hó
· Az íróeszközt fokozatosan a hüvelyk- és mutatóujj kezdi vezetni
· Biztonságosabbnak érzi, ha a ceruzát közelebb fogja a hegyéhez
· Ebben az időszakban jelenik meg a tömb-, a vegyes- és a zártfirka, valamint az írást utánzó firka is, ahol az eszközzel tűmozgást végez
· Ekkor a teljes, jól begyakorolt firkarepertoár rendelkezésre áll
· Képesé válik jól felismerhető alakok rajzolására
VI. 5 -7 év
· 7. életévre az íróeszköz használatának begyakorlása, készségszintű elsajátítása
· Az íróeszközt legmegfelelőbb helyen fogja
· Mozgásvezérlés fókusza fokozatosan a mutatóujjra tevődik
· Ez a ceruzafogás lehetővé teszi:
o precíz, szem vezérelte és változatos, bonyolult vonalformák kialakítását
o nyomáserősség akaratlagos és differenciált irányítását
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése